SOSIAALIPALVELUIDEN OMAVALVONTASUUNNITELMA

 

SISÄLTÖ

1. PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT

2. TOIMITA-AJATUS, ARVOT JA TOIMENPITEET

3. RISKIENHALLINTA

4. OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN

5. ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET

6. PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA

7. ASIAKASTURVALLISUUS

8. ASIAKAS KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN

9. OMAVALVOTASUUNNITELMAN SEURANTA

 
1. PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT

Palveluntuottaja: Hyvän tuulen kotityöpalvelut KY             2916246-8

Palvelualueet: Kuopio

Toimintayksikkö: Hyvän tuulen kotityöpalvelut, Laiduntie 5, 70780 KUOPIO

Palvelumuoto: kotipalvelun tukipalvelut

Sähköposti: info@htkotipalvelut.fi

Puhelinnumero: 050 302 9409

 

2. TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET

Toiminta-ajatus

Mikä on palvelun toiminta-ajatus?
Hyvän tuulen kotityöpalvelut tuottaa kotipalvelun tukipalveluita ( esim. kotisiivous, pyykki -ja vaatehuolto, avustaja- ja asiointipalvelut ) iäkkäille. 
Palvelusopimus tehdään asiakkaan toiveet ja tarpeet yksilöllisesti huomioiden.
Toimintaperiaatteemme on: Kotiapua sydämellä kuin omille tekisimme.

Arvot ja periaatteet

Empaattinen ja kunnioittava työskentely asiakasta kohtaan, asiakkaan itsemääräämisoikeutta kunnioittaen. Pyrimme tuottamaan
kotityöpalvelua monipuolisesti, mikä mahdollistaa asiakkaan asumisen omassa kotona mahdollisimman pitkään.


3. OMAVALVONNAN TOIMEENPANO JA RISKIENHALLINTA

Pyrimme huomioimaan jo ennalta mahdolliset vaaratilanteet. Käymme läpi palveluihimme mahdollisesti kohdistuvia tilanteita, kohdistuivatpa
ne asiakkaaseen, henkilökuntaan tai tavaroihin. Hyvä perehdytys työhön, tutustuminen asiakkaaseen ja asiakkaan asuntoon ( kartoituskäynti asiakkaan kotona) vähentää haittatapahtumia. Toimintamme on matalariskistä, koska emme tee sairaanhoidollisia toimenpiteitä.

Kaikista epäkohdista, läheltä piti- tilanteista ja vahingoista ilmoitetaan välittömästi vastuuhenkilölle. Kaikki tilanteet kirjataan ja käydään läpi. Asiasta tiedotetaan tarvittaessa asiakkaan omaiselle/edunvalvojalle. Sattuneet vahingot korvataan. Toimenpiteistä ilmoitetaan asiakkaalle, omaisille / edunvalvojalle puhelimitse, viestillä tai sähköpostilla ja tarvittaessa henkilökohtaisesti.

 

4. OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN

Omavalvonnan suunnittelusta vastaava henkilö

Yrittäjä Sirpa Karhu
Kuka vastaa omavalvonnan suunnittelusta ja seurannasta
Sirpa Karhu   050 302 9409

 

Omavalvontasuunnitelman seuranta

Miten yrityksessä varmistetaan omavalvontasuunnitelman ajantasaisuus?
Omavalvontasuunnitelma annetaan luettavaksi henkilökunnalle. Henkilöstöä kehotetaan esittämään parannuksia omavalvontasuunnitelmaan. Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään vuosittain.         

Omavalvontasuunnitelman julkisuus:
Omavalvontasuunnitelma on nähtävänä yrityksen internet-sivulla.

 

5. ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET

Palvelutarpeen arviointi

Jokaisen asiakkaan luona käydään kartoituskäynnillä. Mukana vastuuhenkilö ja tuleva kotiavustaja. Toivomme kartoituskäynnille osallistumaan
myös iäkkään henkilön omaisen / läheisen / edunvalvojan. Kartoituskäynnillä täytämme palvelusopimuksen, johon kirjataan asiakkaan toiveet ja tarpeet. Palvelusopimusta voidaan muuttaa myöhemmin palvelutarpeen muuttuessa tai lisääntyessä.

Asiakkaan asiallinen kohtelu

Asiakasta kohdellaan asiallisesti ja ystävällisesti. Asiakkaalla on itsemääräämisoikeus omaan kotiinsa. Jos asiakas huomaa epäkohtia palvelussa, hän tai omainen voi hyvin matalalla kynnyksellä ottaa yhteyttä vastuuhenkilöön. Tilanteeseen puututaan välittömästi. 

Seuraamme asiakastyytyväisyyttä jatkuvasti. Vastuuhenkilö on yhteydessä asiakkaisiin henkilökohtaisilla käynneillä tietyin väliajoin. Omaisiin puhelinsoitoilla. Alana kotityöpalvelu on sellaista, että palvelun laatu ja taso on helposti mitattavissa / nähtävissä. Yleensä palaute sen takia annetaan välittömästi.

Kehitämme palveluamme asiakaspalautteen avulla. Tarvittaessa lisäämme työntekijän perehdytystä. Otamme mielellämme vastaan niin risuja kuin ruusuja.

 

6. PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA

Hygienia käytännöt

Hyvän tuulen kotityöpalvelut Ky:n kotityöpalvelut tehdään asiakkaan kodissa. Yleensä asiakkaan omilla siivousvälineillä ja pesuaineilla.
Tarvittaessa autamme niiden hankinnassa. Sopimuksen mukaan myös yrityksen välineillä. Siivouspalvelun lisäksi palveluumme kuuluu myös pyykki- ja vaatehuolto, asiointi- ja avustajapalvelut.

Työvälineet puhdistetaan huolellisesti käytön jälkeen. Työntekijät käyttävät asiakkaan luona omia työjalkineita, suojakäsineitä, maskia
ja käsidesiä.

Epidemiatilanteissa seuraamme viranomaisten ohjeita suoja- ja varotoimien suhteen. Tiedotamme työntekijöille ohjeistuksista.

 

7. ASIAKASTURVALLISUUS

Yhteistyö turvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja toimijoiden kanssa

Palvelusopimuksen mukaisesti toimimme asiakkaan tarpeet ja toiveet huomioiden. Yleensä sama tuttu ja turvallinen kotiavustaja käy asiakkaan luona. Kotiavustajat ovat velvollisia ilmoittamaan vastuuhenkilölle asiakkaan tilassa / voinnissa vakavista muutoksista. Vastuuhenkilö on yhteydessä asiakkaan omaiseen/ kotihoitoon. Kotiavustajia ja vastuuhenkilöä sitoo salassapitovelvollisuus.

Asiakkaan luota lähdettäessä tarkastetaan, että käytetyt tavarat ja tarvikkeet jäävät asianmukaisiin paikkoihin. Tarkastetaan, että huonekalut ym. ovat oikeilla paikoilla, että esteettömyys säilyy. Huolehditaan, että ovet ja ikkunat suljetaan. Asiakkaan avaimia säilytetään asiamukaisesti.

Henkilöstö

Palveluihimme ei kuulu hoitotyö.
Kotiavustajan työ on kotityöpalvelua asiakkaan kotona ( esim. kotisiivous, pyykki- ja vaatehuolto).
Lähiavustajan työ on avustamista kodin ulkopuolella ( esim. saattaja- apu hoitokäynneillä, ulkoilu, kauppa- ja asiointiapu).                                                                                                                     

Henkilöstön rekrytointi

Kaikki työnhakijat tavataan ja haastatellaan. Selvitämme hakijan koulutuksen, aikaisemman työkokemuksen ja soveltuvuuden alalle. Uudet työntekijät perehdytetään työtehtäviin. Uusi työntekijä kiertää asiakkaiden luona vanhemman kotiavustajan mukana tarvittavan ajan.                                                                          


8. ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELY

Kaikkien asiakkaiden tiedot, käynnit ja niihin liittyvät tiedot pidetään salassa. Uusi työntekijä perehdytetään henkilökohtaisesti asiakastietojen käsittelyyn ja tietosuoja asioihin. Tietosuojalain mukaisesti asiakkaan tiedot (esim. Palvelusopimukset) säilytetään lukitussa kaapissa. Vanhentuneet paperilla olevat tiedot hävitetään asianmukaisesti.

Tietosuojasta vastaava henkilö
Sirpa Karhu


9. OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA

Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa toimitusjohtaja
Paikka ja päiväys: Kuopiossa 14.4.2023
Sirpa Karhu